Trädgårdsarbete!

 
Den vackraste mattan!
 
Den vackraste mattan på jorden ej väves av
mänsklig hand.
Den sömmas av snövita sippor i skogarnas nordliga
land.
Kom ut i skogen i förvår då solen silar sitt ljus, i
prakt strålar vitsippsmattan som tindrande
stjärneljus.
Men går du i gökottemorgon när luften är regntung
och skön då finner du blommornas stjälkar likt
 klockorna böjda till bön.
Sin skapare tack de nog sänder för vår de fått ringa
in, för ljuset och blomsterlyckan de tänder i
människors sinn.
 
" Britt Andersson "
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag har ägnat mej åt trädgårdsarbete idag och det blev ganska skönt i solen, för innan lunch då vi åkte och slängde skräp, och handlade då var det så ruggigt.
Det är Jätteskönt att jobba och få ordning på tomten vi har.
Jag har gödslat och rensat osv. Solat små stunder när jag behövde lite vila. Märks från förra året att det tar
emot lite mer pg av åldern.Men,men man gör så gott man kan.
Idag får ni en sista dikt, gör ett uppehåll, för jag kommer att vara mycket utomhus,och då hinner jag inte med den biten, för jag vill gärna försöka skriva, något varje dag, på bloggen.
Ha de bra.
R-M.
 
 
 
 
 
#1 - - Cecilia Stridh:

Har gjort en melodi till Britt Anderssons vackra ord om vitsippor. Undrar var/om hon finns? Är det något som ni känner till? Jag hittade hennes dikt i en GP (Göteborgs-Posten) för ganska många år sedan - närmare 15 skulle jag tro. Ord som går rakt in i hjärtat på en "lantis".

Svar: Hej Cecilia! Nej du jag känner inte till henne jag tycker också om den dikten så mycket. R-M.
rmramstrom.blogg.se